Jangan Gesel Sini

Selasa, 13 Mac 2012

Dialog antara agama

Yes...


See me again and again. Pergh. Baru balik dari tengok sesi dialog antara agama. Yup, sori nampak macam skema tapi kalau kau setakat bangga dengan KePop kau tu, dance pusing-pusing sampai tak ingat dunia. Baek kau pergi kambus kepala sendiri dalam tanah. Sian, seronok-seronok jugak, tapi jangan sampai bodoh dan tuli hal-hal luar. Lagi-lagi hal semasa dan ada signifikan nye sendiri.




Pergh. Sesi 2 jam setengah tadi memang terasa agak lama dan begitu padat dengan fact. Yup, ia sama stress kalau kau masuk Kelas "Environmental Ethic" yang kelas sejam pun dah rasa macam 4 jam. Begitu la rasa padat nye otak-otak kau mau proses semua fakta-fakta yang religious tu. Aku pening. Sumpah!


Ada lima panel semua nya, wakil untuk agama/kepercayaan masing-masing. Ade Islam, Kristian, Hindu, Buddha, dan Taoism. Moderator memberi soalan yang kebanyakan orang keliru terhadap ajaran sesebuah agama. So, the panel or representative will explain in a very limited time. Lastly, there were a Question n Answer Session. End.


Sedihnya, ketika hangat sesi bersoal jawab, program itu dihambat masa. Demi kesian mereka-mereka yang bakal berkejaran bas, program itu ditamatkan pada jam 11. Aku hampa. Tapi sedikit puas kerna panel Muslim itu cukup bijak lagi berkredebiliti menjawab segala persoalan. Tabik spring! Jawapan nya padat, tepat dan nampak sangat pro. Insya Allah, tuhan memberkati usaha nya untuk terangkan lagi pasal Islam. 


Ada beberapa pemerhatian yang ku buat tentang program ini:

1. Hadirin tak ramai - Bertempat di Dewan Tunku Abdul Razak, lokasi keramat UKM, saiz nya besar, jadi kalo ramai tak datang, memang nampak lompang dan kosong. Aku heran mana pergi komunti UKM terutama student-student pengajian Islam.


2. Promosi - Sepanjang belajar di UKM, aku tengok setiap program nya, ade plan promosi yang agak baik. Tapi kadang-kadang masih tak cukup untuk membuatkan warga UKM mau turun ke program-program sebegini. Di kolej-kolej pun aku rase tak berapa updated. 


3. Hadirin- Ermm. Seriously, from my random observation..there not many followers from Taoism, Hindus and Buddhas in this programme. Are they don`t have ANY MISCONCEPTION in themself to their religion or toward other faith or RELIGION? 


4. Respek- Rasa nya rakyat Malaysia perlu lebih paham dan hormat ketika majlis ilmiah camni berlangsung. Just shut up your mouth and handphone, so we could listen and learn  better!


Begitu lah serba sedikit pasal program Inter- Religion Misconception Dialogue tadi. I wish Prof. Ekhwan were there to give his opinion or even a so damn true question and also my friend who think he has the freedom by separating his life with the Islam bonding.



p/s: Nakal memang nakal, jahat memang la jahat. Tapi jangan sampai runtuhkan 'rumah' sendiri. Please?

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cam best jer kan majlis ilmu cam nie
dialog antara agama
sekurng2nye kefahaman yg lebih dapat diterapkan kepada audiens
1 malaysia la katakan
kiter sumenye berada lam konflik antara races
tapi x nampak sgt...sebab still berada dalam 'stable tension'
so,banyak usaha harus dilakukakn dalam mengharmonikan penduduk berbilang kaum d mlysia nie..

pape...waooo..gempak gak post abg nie
jadi ustaz suda...

wasalam....ana minta dri lu..haha

Unknown berkata...

Ececeh..jangan panggil aku ustaz ha..aku sempoi jer kot malam tadi.


Pakai tshirt, sweater dgn selipar jamban. Oraang lain siap berbaju melayu, selempang palestin, berkopiah putih.


Takpe, aku tak kisah pun. Sbb aku just nak tau perbincangan dia ape jer. Hehe.


Yup, enjoy-enjoy pun, benda penting kena tau. Terasa kadang-kadang aku pernah tak peduli hal-hal camni. sian nye aku dulu-dulu...

Tanpa Nama berkata...

hahaha..ececeh plak yer ngan saya..haksss

pakaian x melambangkan perwatakan secara total...huksss...tipikal thinking la..

oic...yela...attend majlis ilmu tu nak tau apa dorang polemikkan..x kan nak tunjuk muka abg je kut..hehe

sama la gak ngan saya...bab2 agama nie....pandang sipi2 jer...take for granted sgt2...ermmm

Unknown berkata...

nak ermmm jugakk..sebab bunyi tue nampak ikhlas dan mcm dah nak insaf...haha

Tanpa Nama berkata...

tq
sesama la kter mrobah
haluan hidup kter nie
ke arah jalan yg diredhai
insyaallah

jihad kecil
ermmm

Unknown berkata...

ye baek...

Tanpa Nama berkata...

baek.....ye baek

pergh tak tahan abg komen
baik la konon2 tu
haha

Unknown berkata...

haish...aku baek ke? tak pun.poyo ade la..hahak tuihh!

Tanpa Nama berkata...

x la
abg baik la
'sgt2 baik'

hahaha

hanya dri kter tau cam ner kter nak jadi ngan org d sekeliling kter

so..pkior2 kan la

Unknown berkata...

dah pikior dah...

Tanpa Nama berkata...

baguih la abe saya nie...
haksss..

Unknown berkata...

tak bagus da..

Tanpa Nama berkata...

humble la plok abe nie