Jangan Gesel Sini

Selasa, 13 Mac 2012

Rakyat kena tipu atau surat khabar yang bodoh?

Okeh. ini memang satu berita yang pelik, lagi sengal-sengal ubi. Ha ah. yang sengal si wartawan la. (tak semua wartawan sengal-sengal ubi, ada juga yang cun macam Nur Syuhada. ehem).



Pagi-pagi lagi aku berkejar ke kelas. Cess, lambat sedikit gara-gara tidur lewat pagi tadi. Pukul 3 pagi baru feeling-feeling nak sleeping beauty-ker. So,  Lepas tu aku terus ke library, tapi orang sini panggil PTSL. I`m so outdated! Mane tak nye, sejak seminggu dia nie perasaan nak baca paper tu membuak-buak macam pancutan air panas kat Yellowstone. Haha. Tapi sebelum tue, bagi elakkan "lawatan" ke library ni seakan sia-sia, aku pergi sedut software Endnote di Reader Advisor. Waahhh, konon-konon semangat la nak wat tesis. Cam hape. Haha.



Masuk ruangan news, tengok banyak kerusi dan meja penuh. Ade student yang asyik membaca. Macam biasa HARIAN METRO dah kena tibai. Surat khabar ni asik susah je nak jumpe,,HOT ITEM sungguh! Kadang-kadang kena tunggu sampai petang baru la ko dapat bace METRO ni. Tak paham aku minat membaca rakyat 1Malaysia nie. So, sena
ng citer aku rembat KOSMO, UTUSAN MALAYSIA dan THE STAR. Cari port membaca kat area belakang. Setel.



Aku kadang-kadang suka dengan KOSMO!. Font dia, gambar dia, berita dia dan artikel-artikel dia. Tak merepek, simple, ala-ala majalah sikit, dan MURAH walaupun baru-baru ni dah naik 20 posen. So, lepas ketiga-ketiga surat khabar tu aku belek-belek. kemudian aku terjumpa satu artikel nie siap dengan gambar-gambar lagi.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tajuk nye lebih kurang begini : 




"PENDUDUK BANTAH CERAMAH POLITIK DI TEMPAT MEREKA"

Jadi kelihatan gambar mak cik- makcik bertudung bawal, bertudung siti, dan bertudung saji (eh, ada ker?) dok berkumpul dekat dengan banner ceramah tersebut. Ok fine, aku rase mereka berhak juga membantah kalau ceramah itu ada sesi kutuk mengutuk pemimpin, bias atau ape pun. Tapi bila aku tengok balik tajuk ceramah.


"SIAPA ISRAEL?"


Meh. what the problem when we talk about Israel bro? Israel, Zionis or Jews. Did we REALLY know them? Did we really care what they were planning? what they really do there and around the globe? NO. I`m pretty sure, we don`t. So, what the problems when somebody or organisation try to make initiatives to spread the info and let the public know? 


Gila hasad ape kah sampai majlis-majlis atau program-program macam nie pun ditolak ketepi? Bukan ke Malaysia "officially" langsung takde sebarang hubungan diplomatik dengan Israel. So, why we should feel so fear?



So, that why aku tak berapa paham dengan akhbar Malaysia ni. Kalo orang tak beli paper kau, kau kate orang melayu tak minat baca, kau kata orang melayu tak sokong wadah perjuangan bangsa, kau kata kami tak patriotik? tapi pernah kau tengok ape yang wartawan kau tulis? Mereka buat kerja ke tak? Kau ingat RM1.20 tue murah sangat ke nak beli paper harian yang nipis nak mampus? (Beli The Star, NST lagi buat kau rasa berbaloi sebab banyak fact, critical articles and more info especially job opportunities). So kau pikir lah..




p/s: haha. hari ni di mukabuku ku ada cerita sambungan kisah anak durhaka tinggal ibu di hotel. Semua propa ni adalah hasil 'kerja' satu lagi akhbar yang laku sebab jual kisah dalam kain dan mistik serius. eh, akhbar nie no.1 Malaysia mah..sure ko pun bace. Haha.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha...
lawak pon ader...
baca post abg kali nie...
yela...
akhbar melayu sume kene kondem abis dek abg
yg diangkat akhbar owg putih...
hahaha...

pape mmg benar...
paper melayu penuh glamour dek kontroversi jer...info berguna..ermm hampeh...
x d akui juga keintelektualan paper bi...banyak info..bg saya...hampeh..sume kut x paham...malas nak generate minda nie nak translate sume bi tue lam otak...agaga..

pape..meletop bg post kali nie
rakyat kene tipu didasarkan akhbar yg bodoh nak mampus..

hehe

Unknown berkata...

hekeleh...org tgh angin ko leh gelak-gelak lg? sah..masuk tanjung rambutan la pasni. eh, aku tak kondem sume akhbar melayu ye. Kalo aku kondem pun part2 tertentu jer.


Jgn risau, bapak aku penyokong tegar akhbar melayu, hari-hari beliau beli.

Akhbar BI kena baca gak sbb ade sesetangah berita tu xde dalam akhbar melayu. See? dah la akhbar BI lg murah, byk info lak tu.


Tak caya? g belek skang. Hahaha

Tanpa Nama berkata...

la...marah ker...sowy yer..peneman sepi x tau la...sowy bang...aduhhh...cam ner leh buat owg marah nie...adoyaiii...x sedo la..

aik...masuk bab ayah plak..org tnye tentang dri dier...ahak..pape...ad gak owg support akhbar melayu..org2 lama...ortodoks...hehe

paper bi..pape betul kata abg tue...murah dan banyak info..leh tampung kekurangan akbar mlayu..

hahaha...dah belek dah...

Unknown berkata...

eh, peneman sepi? ko sape ah? xkenal lak. hiihi

Tanpa Nama berkata...

perlu ke kenal
x kenal
sampai atie abg
junior lama
x kenal
hukss
sadis tol

Unknown berkata...

HAHA...kenal la..kenal jer..

Tanpa Nama berkata...

kenal la sgt2
abg kenal saya ekss
by hook or crook(ntah cam ner eja entah)
abg x leh nak detect saya gie
ermm...geram kat abg sgt2...
ahakss
pape...best update blog abg
rerajin update blog yer
sebab ada owg selalu visit nie
hehe

p/s:leh buat sume ni satu permintaan?abg selalu wat new post?hehe

Tanpa Nama berkata...

ntah sape komen ari tu
m pink
g pink
ntah ler
komen
n then leh padam blik

leh padam balik
pelik sgt2

hehe...
otak saya yg selalu d jana

Unknown berkata...

otak ko jana kuasa ke ape?

permintaan ape lak tu? tak paham lo.

Tanpa Nama berkata...

x la....otak saya bukan jana kuasa...selalu di jana memikirkan dek mende2 ngarut d sekeliling saya...

permintaan saya...lupa kan jer la..

amios...

Unknown berkata...

Haish..permintaan pun boleh maen lupe-lupe?

gila ke ape?


dikelilingi benda-benda ngarut? macam mane tu.

Tanpa Nama berkata...

permintaan saya....lupakan jer la bt abe....x perlu nak wishkan utk saya nanti..

x la...mereng jer...agaga

bende2 ngarut...
cam idup nie
masalah kecil2
kasut ilang
mata dakwat pensel patah

abe pikir la sendri...haha
atas tue penuh maksud tersirat...
hehe

Unknown berkata...

humang aih..punye la sastera ko nie..aku tk paham ape ko maksudkan..kasi direct je senang.

Tanpa Nama berkata...

alaaaaaaaaaaa...
x manis la berbahasa
klu direct terus

nak berkopel pun
kene ada seninyer
bukan terus men hentam jer


ermmmm

renung2kn lah
selamat beramal
salam...
hehe