Jangan Gesel Sini

Isnin, 19 Mac 2012

5 benda yang aku minat 'taim' kecik-kecik


Heh. Lama tak share benda mase kecik-kecik dulu kan. Jom share ape yang best dalam dunia aku mase kecik-kecik. 


1. LANGIT/ALAM SEMESTA/ GALAKSI

Ini antara benda yang buat aku minat mase kecik-kecik dulu. Since kat tv tak banyak siaran yang best. Sumber hiburan adalah terbatas. Maka dengan diteman dengan abang aku yang lebey kurang je perangai nye yang suke telaah buku-buku atas umur (buku sains kakak aku). So , sama-sama la kiteorang minat dengan langit nie (time malam jer, time siang tak minat..silau). 


So, waktu kecik-kecik ni la aku dengan abg updated bila gerhana matahari la, gerhana bulan la, pasal komet la, meteroid la, kenapa bintang tu kelip-kelip la...kenapa ada bintang kecik, ade bintang besar..ade bintang kaler merah...ada bintang kaler biru, ungu, putih, oren, hijau pucuk pisang..ehh..hijau ada ke? dan macam-macam. Haha, sometime kitorang ada gak tunggu bila la taik bintang ni nak jatuh..leh wat wish macam citer omputih tu...kan kan?


2. BANGUNAN/ REKABENTUK BANGUNAN



Owh. Siot time kecik aku rase memag inovatif lagi kreatif la otak. Sebab yang sama gak, tak ada barang mainan yang beli-beli macam budak lain, aku dengan abang aku lagi pakai saje ape-ape benda untuk jadi mainan. Ade part mcm rubber dari kilang kakak aku pun leh jadi mainan tau x? Kebetulan benda alah tu memang jadi  buangan je kt kilang kakak aku, So aku suh kakak aku amik potongan rubber@getah tu bawa balik umah. saiz nye dalam 2.5cm x 0.7cm dengan tebal 0.5cm. warne hihau dan berbentuk ala-ala Pokok Pine. So, dah leh bayang? So dari bahan terbuang tu la aku dengan abg aku wat menara la, wat rumah la, wat pagar bangunan la, wat pokok Pine la, buat bukit la (ni kes malas nak susun cantik-cantik).


Bayangkan, aku dengan abg aku compete wat bangunan tertinggi sebab mase tu KLCC baru siap. So, KLCC pun 88 tingkat, kitaorang wat sampai 100 tingkat. haha. gila tak gila la tapi kire aci lak jugak sebab bangunan tu takde basement. So, kiraan tingkat bermula dari lapisan terbawah. haha. Best kan? (padahal syok sendiri). Lama-lama da boring, dah malas nak susun tinggi-tinggi sebab lepas main kan kena kemas..padahal nak susun dia punye la lame smpi malas nk pergi makan tengahari. haha. Adoi..hidupp-hidup.



3. MAGIS, SIHIR DAN KUASA SAKTI

Haha. ini pun aku minat jugak. tak pelik la samapi sekarangpun aku minat juga. Well, kadang-kadang aku sangat maniac dengan benda-benda yang mistik, sihir dan sekumpulan pejuang atau manusia yang ada kebolehan masing-masing. Lagi satu, kalau cerita magik ni berkisar latar masa dulu-dulu macam citer Lord of The Ring, lagi la aku suka. Suka tengok magis dia camne, pakaian, jenis orang, karekter dia camne, pedang dia ukiran dia halus tak, tempat dia tinggal dan efek masa dia pakai power dia tu. Haha. Syok sangat dah tu...


Kadang-kadang dari drama ke game, filem semua aku minat. Citer Cave of The Golden Rose, Harry Potter, Lord of The Ring, The Caravan, Narnia tu semua memang aku suka la. Skang ni, aku try jugak donlod filem-filem magik yang aku kempunan nak tengok mase kecik-kecik dulu. Haha. Apedehal.


4. DINOSOUR

Dinosaur..dinosaur..dan dinosaur..weh..ini pun subjek paling best dalam hidup aku time kecik. Best tapi limited sebab just leh tengok kat tv, citer kartun..dan kalo untung ada kuar gambar kt surat khabar. Well, ini hobby dan minat sama-sama share dengan my abang. Beli plasticin dan kalo bosan wat benda-benda fizikal, kitaorang bentuk doh tu macam dinasour. Heh. tak jadik sangat pun pasal beli plastisin satu kaler je, kaler hjau lak tu...tak garang sungguh. 



Banyak-banyak dinosour, aku suke yang leher panjang bapak giler tu. Tak silap name dia Brachiosaurus. Ade lagi satu spesies yang leher panjang tapi tak leh celen yang aku punye tu. Abang aku minat dinosour mane, aku pun tak tau. Lantak ar, janji tak cop dinosour aku yang power tu. Sekali dia libas, T.Rex si tangan pendek pun pitam tau. Ahh, tapi sayang, Leher Brachiosaurus aku panjang sangat, that why T- Rex suka gigit tang situ. Adeh, pitam aku kalo Si Brachio nie kena attack dengan T-Rex. Camne takde harapan je kadang-kadang. So, pastu aku tambah lagi satu comrade si Brachio ni..yeay...camrades beliau adaleh si TRICERATOP! Yup. giler mangkuk ni ganas lg brutal. Walopun tak cukup tanduk dan duri untuk protect belakang beliau dari dibaham si T-Rex bebal, Triceratop mampu jadi member yang baik lagi akrab bersama si  Brachiosaurus. ehem. Jangan jadi gay sudah...haha.


5.  ART/MELUKIS/MENCONTENG



Horeyy..ini last top five minat atau perkara yang aku minat giler time kecik-kecik. Melukis! Time kecik-kecik dulu aku selalu tengok kakak dan abang aku melukis. Lukis pakai poster colour la, pakai pen dakwat cair la, pakai ballpen la, pakai pensel la, pakai cat air la. Sampai aku pun rase jeles and nak melukis gak macam diorang. Then, skill ni perlahan-lahan meningkat terutama bila masuk sekolah menengah. Aku berjumpe dengan 2 orang cikgu yang tau minat aku, leh ajar aku skill-skil melukis, tambahan lagi berjumpe pulak  member yang sama-sama pandai tapi tak berlagak. So, aku aim untuk kalah kan diorang dalam PS (Pendidin Seni dan macam-macam lagi la pertandingan melukis mase sekolah menengah dulu). Haha. dapat jugak walopon terpaksa compete dengan budak cina yang dah tau kepandaian beliau menggodak warna poster BUNCHO. Haha. So, aku minat gak kadang-kadang tapi pasal semua peralatan melukis aku dah hilang entah kemana. Aku just lukis pakai PAINT, applikasi yang memang dah ada dalam pc. So, belasah jela. Huhu. Sampai sekarang aku rase aku nak masuk ONE Academy pasal aku jeles student dia punye artwork. mengancam la siot!



p/s: Naek dewasa..subjek yang aku minat pun dah berubah sikit-sikit. Nanti aku update okeh.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

5 benda abe suke taim kecik2

hahaha
best kan post kali nie
x padan ngan abe
dah beso2
leh gak imbau masa kanak2 dulu

betul kata abe
zaman kanak2 merupakan zaman yg paling best

p/s:rasa nak jadi kekanak semula..haha

Unknown berkata...

eh best ke? ha ah la..best gak post aku kali nie eh...


wat post pasal laen pulak la..boring asik 5 benda jer..

Tanpa Nama berkata...

no komen...

kikikiki