Jangan Gesel Sini

Rabu, 8 September 2010

pose oh pose!

salam..

tetiba memulakan entri dlm bulan pose..yup! waktu siang terlalu `gagah` nk tulis ape2..kadang rase nk rehat je sepanjang mase, xpun wat benda-benda yang best. tapi mau atau tidak..kena juga kemas-kemaskan ape yg patut kt umah nie. So, sementara ada mase terluang sekarang, tue yg rase nk renovate, baiki ape2 yg patut..nk mengecat lah, nk gantung ini la, itu la..sapu sana la, sapu sini la..sume nye wat letih je..tapi xpela.umah kami juga..xrugi apa pun...tambahan, dulu mak kami pernah tinggal kt sini.......huhu.


Bulan pose kali nie rasenye xbrape meriah sgt berbanding zaman belajar dulu..zaman duk asrama, zaman matrik, zaman duk hostel uni. ngan zaman duk umah sewa..macam2 pengalaman ade. Ingat dulu, mase first year undergrad, aku risau juga nk sahur kt mane..kalo waktu buka tue tahu la kt depan hostel ade mcm2 gerai..tapi kalo sahur..kat mane lak? ermm..dah la perut aku jenis sensitif mase tue..xleh biar kosong..nnti mcm2 lak dia meragam.Okeh..tanye punya tanye dengan member2 lain..pg2 aku dh pergi ke kafe KUSZA berdekatan cari nasi goreng..huhu.walopon xsepanas dan xsesedap mane..harge pun mahal skit..aku xkira..janji perut xkosong! huhu..mase tue la rase susah skit..tp aku leh je survived mase tue..dan lame-kelamaan, aku dh leh adapt ngan kead asrama waktu undergrad dlu, ngan suasana nye, selera/jenis makanan  org2 Terengganu dan dialek.huhu..

Mase first year tue..mcm biase la..hari pertama terawikh..surau di kedua-dua aras penuh..nasib la sape yg lmbt satu saat..sure dpt g tinjau je jemaah yg memenuhi surau. Kalo ade kenderaan sendiri lg senang, leh g mane2 masjid..nak best kami pergi Masjid Kusza..masjid nye besar, jemaah pun ramai..dan segala-galanya tampak mendamaikan..tapi sedey..mase tue aku xpunye transport.So, setakat dgr cerita org jela..lg pun surau kt aras aku mase tue xsampai 10 meter pun..haha..

Nasi kerabu yg sodapppp!!
                                            

Tiba waktu berbuka memang meriah terutama zaman2 belajar nie..semua nye nmpk sedap di mata dan di poket! Haha..yela..duk merantau..sah2 rindu masakan kt umah kan..so, nk back-up balik rase terkilan tue..kenalah pandai meraikan diri-sendiri ngan  makanan2 sedap kat Ganu nie..So, aku mem `bajet` kan diri sebanyak RM5 shj..kdg2 terlebih sampai RM7 gak..nasib la..perut dh lapo...Kadang- kadang nampak kuih tue rase nk beli jer tapi aku tau..rase dan selera nye belum tentu same ngan selera anak jati Melaka..so..aku malas nk layan perasaan ingin mencuba tue..tgk kuih yg mcm2 jenis, pelbagai warne..rase cuak lak nk mkn..agak nye diorang nie maen2 campor kaler ke ape...asal nmpk cantik je jual..rase? wallahualam...


Haha..yg penting..Nasi Kerabu Daging Bakar sudah semesti fevret saye.serius suke..nasi berwarne biru, ulam-ulam, solok lada, kepok, daging atau ayam bakar, lada, budu..ermmm..terliur beb!..ingat lagi mase mule2 jumpe nasi kerabu nie mase form 5 sewaktu outing utk berbuka puase di bazar ramadan di Tesco Melaka...siyes, aku cuak nk mkn nasi yg biru tue..gila, xkan dlm nasi pun nk letak pewarna!! huhu..gila sakan org nie...terus  xmo makan! fullstop. Bila masuk matrik, bila dah berkawan ngan org2 pantai timur..baru paham...nasi tue biru sebab dimasak sekali ngan bunga yg aku xpasti name nye..dan kalo kite tgk..nasi kerabu nie kebanyakan care masa dia gunakan bahan2 segar, care masak yg baek dan ade rencah tradisi melayu dlm proses nye..So, sampai sekarang aku memang suke mkn dan siap promote lagi kt family aku..even terpakse excluded kan budu..hehe.

Tapi. kadang2 ade jge tukang masak2 yg xbrape pandai masak nasi kerabu nie..so, aku malas nk saje-saje nk rase..wat rugi poket adela..tgk cara masak pun xyakin..baek aku mkn asam pedas..lagi syok..hehe.
So, kalo korang ade spot Nasi kerabu yg sedap..jgn lupe ajak eh? Chow...



3 ulasan:

-cin0net- berkata...

wah teringat time pose kt ganu dolu2 jugak...huuhu

selamat hari raye...
maap zahir batin...

putri_syiffa berkata...

helmi ader blog....he.he..

Unknown berkata...

cinonet : itulah...same2 teringat tapi xcukup korum nk ke sana lagi..tunggu la bila somebody nk wat reunion kan@mini gath...

owh, ye.selamat hari raye aidilfitri juge..

putri-syiffa: adelah dah lame ade
since 2007.tapi jarang2 update tapi sejak 2 menjak nie jer cube merajinkan diri.xpakse pun..do what you like!