Jangan Gesel Sini

Rabu, 22 September 2010

Alkisah: Suatu pagi di hari raya.

Salam...

Hi..selamat menyambut hari raya aidilfitri..walaupon dh masuk hari ke berapa ntah...haha.yang penting masih dalam syawal lagi kan?Huhu..tahun nie beraye sederhana je beb... beli baju sepasang je..itupun baju melayu..yelah yg membezakan hari raye ngan hari2 laen..just baju melayu je kan..so aku pun rembat la sepsang baju melayu kaler oren seperti yang 'dirancangkan'..best tau x kalo sedondong..haha..tahun nie rumah kami berperang antara team ungu dan team oren..kaler  lain xleh lawan..huhu.kadang2 nampak sgt seperti golongan bujang versus golongan sudah berkahwen tapi xjuge sbb ade juge golongan berkahwen di pihak kami..seronok wo kalo beraye sedondon nie..sbb dh biase sgt umah kami beraye ikut baju pilihan masing.


So sejak dua menjak semacam ade rase untuk berpakai sedondong..yelah cube bayangkan kalo 4beranak pakai warne yg same.meti nampak best kan ini pulak kalau sekeluarga dengan 33 orang yg memilih kaler yg same tapi corak atau tone kaler yg berbeza..mesti nampak meriah kan, satu hati dan kekeluargaan sgt.Itu aku pikirlah..kalo org laen xsetuju xmengapa..dunia nie kan tmpt berbalah-balah..oppss! sori..berbeza pendapat...So, kalo korang rase idea ni xbest, korang leh go on jer ngan idea tue..cume bagi kami..idea sedondon nie dh kira terbaek..yela..kira logik la jug..xkan hari kedua lak nk pki baju sedondong yg same pattern dan corak kan? nampak pelik lak pulak? sekali lagi saye ulang..kalo kamu rase idea kamu bagus..teruskan lah..okeh?



Huhu..pose kali nie penat, nak kate best pun x, nak kate xbest pun x juge..tapi sebenarnye berat kepada xbest..huhu..palan awal2 dah jadi..memulakan ramdhan sebagai sekolah kehidupan di Bumi Skudai..mcm2 pengalaman aku dapt dalam hanya 4 hari kat sane..jumpe kawan lame, sahabat lame, pengalaman baru, tempat baru..Ohh ye yang best sekali..ia mengingatkan aku pengalaman pose2 di kampus..huhu..juge kehidupan seorang mahasiswa..tapi ape nak buat..dah berlalu.serius..saat membeli juadah berbuka, saat berterawikh dan saat bersahur..semua nye ade pelbagai cerita...tapi itu mase kt Skudai la..



Bila dah balik kg..aku ingat momentum tue masih ade..Hampehh...sume nye makin lame makin pudar.ye salah aku juge xteruskan momentum tu..kadang2 rase teruk juge berpuase setakat tahan lapar dan haus..ermm mungkin juge sedikit penat tapi itulah aku! (Anda boleh judge saye mengikut naluri anda, terpulang!) sedih kadang-kadang...waa, mase tue la memori berpose ngan geng2 sek, kwn2 matrik dan sek2 umah sewa menjelma. Pitam!..kt umah suasane nye lain..tapi harus juge bersyukur tau x sbb makan berbuka dan bersahur yg maha enak yg disediakan oleh air tgn kakak2aku..sedap tau depa masak..cri kt kedai xjumpe pun..especially asam pedas dan sambal goreng..Hehe..(sila tahan air liur anda dr kena keyboard, ok?)..


Penat tau x penat? mengecat dalam bulan pose, mengemas dan mengemas..waa,sudah jd mcm perempuan bila gila kemas ( maksud macam itu dr segi kerajinan beb, jgn pikir bab sotong-menyotong ok?kalo masih pikir,,sila ketuk ketampi 100x) tapi serajin2 aku, tetap ade fasa malas dan menyampah..cakap la ape2..aku wat derk je..malas nk layan, xkose dan give-up..tapi pasal dh amanahkan aku siapkan gak sebelum raye..huhu..nape la xde adek lagi nie. kalo xleh suruh tlg aku..haha.(aku bergelak sinis bukan bermaksud benar2 mahu, OK!)..


Bila aidilfitri menjelma.( aku xmo gune perkataan LEBARAN lagi sebab itu asalnye dari Indonesia..aku baru tau dari kolumnis Utusan Malaysia, so beliau sgt2 pelik dengan sikap rakyat Malaysia yang giler sangat pada produk2 Indonesia termasuk perkataan2 nye sedangkan ade je perkataan itu dlm bahse melayu.maksud aku..bahase malaysia.Uhh, aku terlalu patriotik...hati2 bila bersikap nasionalisme.kerna ade agenda tersembunyi di dalam nye.Ok, stop merepek!)....bila aidilfitri menjelma, aku sgt boring..walopon happy sebab dapat makan semula bila2 mase kecuali time berak dan tido.haha..kotor sungguh kan! ceh, helmi nie. huhu..sebab pertama..adela..terlalu peribadi tapi family aku tau kot sebab same2 merase. kedua, sebab aku xsungguh2 meraikan Ramadhan jadi cam rase xberhak je nk sungguh2 menyambut kemenangan..yela..tujuan hari raye kan untuk meraikan kemenangan kite menentang dan mengharungi bulan ramadhan yg penuh getir dan cabaran tu..siyes..banyak cabaran beb...tgk anak buah makan mee goreng xcukup sambal pun leh rase nk pitam! wa..getir kan?ape xgetir? mcm mane pulak kalo tengok slot Asian Food Channel pastu tgk Chef Wan membebel sambil masak asam laksa johor dan sup ekor? haha...kalo xmeleleh lagi..iman anda tahap superb dah tue, mesti terawikh wat penuh kan? tahniah..ikhlas tau..bukan maen2..(Waa, anda yg sebelah tue semakin sinis ya pandangan, tajam kemain..sukati la ko mau pikir apa!)..terpulang..


Sebab ketiga xde mood raye sebab dah penat prepare sume so mase utk berehat...biarlah org len lak celebrate..aku celebrate kt bilik je sambil tido bila tiba mase..haha.bosan kan alasan tu sume..xpe2 kejap lagi ade jer alasan untuk happy2..yeahhh! So, lebey kurang macam tula pengalaman raye aku..dua2 ade..best ade
xbest pun ade sampaikan raye nk ajak je sape2 jer men badminton atau skuasy di pagi raye tapi masalahnye ade ke org nk buka court? haha.merepek la aku nie...


Huhu..disebabkan xberapa excited nk beraye so, pic raye pun rase cam malas je nak amik..yg dari kakak aku pun rase cam malas je nk amik..even semangat dah nie nak sedondon oren..tapi tinggla mcm tu jerla...So, tunggu punye tunggu bak kate pepatah melayu moden.. 



                       " Ku sangkakan ribut sampai ke petang, rupanya cerah di tengahari "


Waa..akhirnya perasaan xbest tu berakhir..walopon aura2 syawal makin kurang tapi sangat best.hehe..nanti aku cerita satu persatu okeh...sebab ade saat-saat yg best dlm byk2 cerita manis tue tapi nanti dulu lah..jom kite enjoy manis nya dodol Serkam... hehe..alhamdulillah! :-P

4 ulasan:

Nur berkata...

abe~upload la gambar u with baju melayu! nak tgk~

it's been quite a long time. wish to meet u n lepak2

Unknown berkata...

she: aku cube sepantas yang boleh, okeh? sebab mcm aku ckp..xbyk gmbr raye dari cam aku sendiri.kalo amik pun dari hp jer. tapi kalo gmbr tgh shopping baju raye adela..haha..
tgu la lg sehari dua..oren nmpk cam festive colour a bit kan?

Nur berkata...

oren mencapub~tapi ak mmg ske bende2 mencapub~ lain dr yg len n daring.haha

Unknown berkata...

tau xpe memang nmpak mencapub tapi kena pandai pilih la jgn jadi `papan tanda` lak...hehe..nanti aku upload okeh..