Jangan Gesel Sini

Sabtu, 25 Jun 2011

kau melayu tipikal ke?

Aku tak tahu ape itu melayu tipikal yang sebenar?


Lu tau ker?


Wa pikir, melayu tipikal nie macam satu label karekter yang sinonim dengan bangsa melayu la. Khas nya melayu Malaysia ni. 


Mana satu ciri yang dekat dengan orang melayu nie? Ade orang kate...



"Tak melayu la, kalo tak ade nasi lemak dan teh tarik!!"

"Tak melayu la, kalo tak de sambal belacan.."

"Tak melayu la kalo, tak malas"



Jap!!! Huhu. wa tak tau malas itu simbolisme orang melayu. Dah macam darah daging lak, kalo orang lain kate sampai macam itu sekali. Tapi wa tak omong kosong. Wa ade  kawan yang kerja dengan company international yang majoriti pekerjanya orang Jepun. Siap orang Jepun pun leh ragui bangsa member aku nih.tadi. So, member aku kata la..dia tu bangsa melayu. Melayu totok lagi..

Adeh, boss nye si Jepun tadi dah pelik. Dia kate ini lah, first time dia jumpe orang melayu yang super-rajin. Ceh..(perlekeh sungguh bangsa aku nie kat mate Jepun)


So..itu la yang wat aku pelik. Kadang-kadang, aku rase ramai je orang melayu yang rajin. Kadang-kadang, kalo suruh refer kat bangsa sepet tu, ade jugak yang malas. minum todi. kaki perempuan. Kaki Judi. So, mana-mana bangsa same jer. Ehh, tapi kenapa label MALAS nie tetap nak lekat dekat MELAYU jugak?



So, itukah tipikal bangsa melayu.......

(woi, kalo bangsa lain kato bangsa ko malas, ko nak sengih-sengih macam kerang busuk ke ko nak defend kate bangsa ko jenis sempoi, kool all the time? Haha. Lu jawab la sendiri.Jangan sampai mamat sepet tu kate kat ko camni:



APE PUN TAK BOLEH!!!       APE PUN TAB BOLEH!!!      APE PUN TAK BOLEH!! 

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gua la antara melayu malas tu...susah r penyakit keturunan ni...(salahkan bangsa boleh??padehal setan banyak hasut...ish3 :P)


xmacam orang tu rajen...sampaikan library tempat paling bosan tu pun boleh jadi tempat feberet...musykil gua.......hehe :P

Unknown berkata...

Oiii..tu sume orng ade sifat malas kot. tapi malas pun berpada-pada gak ar..


tapi kalo kot bangsa lain bangsa melayu nie mcm pemalas sgt, dah macam sinonim. wa rase segan lak. HUhu.tapi w rase rajin je kekadang (ulang kekadang)..hihi.


cinoet, lu jgn tuduh-tuduh librry wa bukan-bukan eh, beliau tak bersalah!.hahaha.nantikecik ati beliau nanti, langsung wa xleh masuk..

Tanpa Nama berkata...

ala bese la tu...dh femes dh melayu=pemalas kt bangsa laen..
time skolah dlu lagi nmpak gle racist ok...tnsen i tau ble nak grup ngn diorg je msti diorg buat muke tak yaken...ciss


bro lu g library de niat laen ke??????*angkat2 kening*
rajen semacam je...hehehe :P

ezrinmn berkata...

serius bro apa yang ko cerita ni sangat tepat.. aku pernah kerja di company jepun dan aku the only malay dalam company tu..serious shit dorang pelik tengok melayu macam aku ni mengaku melayu. persepsi mereka melayu ini adalah bangsa yang loser dan pemalas. Walaupun sedih bila bangsa sendiri dikenali sebagai pemalas tapi aku bangga menjadi melayu yang tidak tipikal.

Unknown berkata...

EXMN : yup, btul tu bro...

wa pernah dengar satu ayat nie

tak India la, kalo tak mabuk..

tak China la, kalo tak tipu


tak MELAYU la, kalo tak MALAS.



tengok...MALAS yang rapat dengan MELAYU nie..aiseh..


neway, thanks bro..dtg blog wa nie.

ezrinmn berkata...

thanks jugak membaca blog aku yang noob tu..do follow my blog.