Jangan Gesel Sini

Sabtu, 30 Oktober 2010

Kawan dan Kawen

Salam

Sekarang nie hampir musim hujan aku rase, bukan rase saje..ramalan pun rase-rase begitu gak kot. Sekarang sudah bulan sepuluh, bulan Oktober..lagi berapa minggu sudah masuk cuti sekolah..sudah masuk pertengahan bulan sebelas, bulan November katenya. Itu katenya bulan cuti-cuti, melancong ke sana sini bagi yang berduit, bagi yang kering poket..harap-harap masih dapat survive dan doa-doa ade bonus xdijangka. Hujung-hujung tahun nie..kanak-kanak atau senang kate student la paling gembira. Dapat cuti, xde keje sekolah..xde kerja rumah, xde kokurikulum dan xkena basuh kasut bila masuk ujung minggu. ye..begitu la happy dan girang nye kami mereka jadi student. Tapi ujung tahun nie gak ade lagi yang lagi gembira, walopon cuti xdapta sebulan lebey cam budak-budak kecik nie tapi sangat-sangat la happy. Happy sgt la buat bakal-bakal pengantin baru, xberapa baru ataupun lame dan jadi bru balik (haha..mati la xpaham kan?). Ye..ujung tahun mungkin juge setiap ujung tahun..pasti setiap orang dah ade tentatif program..kenduri kawen melambak-lambak sampai xtau pergi mane..pergi kenduri yg guna katering atau pergi kenduri yg jemput dulu ke atau pergi mana yang paling dekat? yelah..jemput-jemputlah ke kenduri yang dihebah-hebahkan..bukan yg di'heboh-heboh'kan..pergilah mana yang berkenan...

Ermm.kenapa lain macam je bunyi nye ni. Yup, ujung tahun nie ramai memberku yang kawen. alhamdulillah. harap-harap bertambah bahgia dan tenang. Yang dulunya sorang kini dah berdua..yang dulu membujang kini dah berumahtangga...ade hidup baru, ade tujuan baru..ade tanggungjawab baru.Itu la yang aku tau, at least..setakat ini. Owh ye..kadang-kadang aku lupe..there will be more provacy and secrecy. Ape pulak kaitan nya dgn aku? huhu.Yup, sejak semuanya menginjak dewasa (berkahwin)..aku dah mula membiasakan dgn ayat ni..


         " Takdelah..same je."Bleh je lepak2 macam dulu.. kata bakal pengantin.

         " Haha..yo la kau..ntah2 esok..ko yang bz sgt.aku balas.

         "Takdelah..ok je.jgn la risau. bakal pengantin lak menjawab.
          (perbualan seterusnya aku xlarat nak tulis.isi nya kelihatan angan-angan je.maaf)


Yup. aku dah biasa kan dengan diri ngan term atau skrip-skrip macam tu. Opss. sorry.aku bukan anti org kawen.aku cume cerita je benda yang berlaku dan share dengan sape2 yang nak tau. So, ujung tahun nanti..aku akan mengadap benda yang serupa walaupun orang yang berlainan. waaa...nak wat macam mana..dah adat kat dunia .. aku monolog sorang. Ermm.mungkin juga aku tak terkecuali buat benda yang sama akan datang. Mane tau? So..lama kelamaan zaman hidup kampus, zaman hidup apa-apa pun sebelum ini perlahan-lahan akan padam. Erm..percayalah.serius!

Jadi..untuk akan datang..kenalah kembali melangkah..cari-cari kembara seterusnya..hidup mau xmau perlu kena jugak jalani. Mau xmahu kena juga hadapi. Ingatlah, Tuhan tak suka hambanya yang lemah! aku monolog sorang-sorang lagi. Cuma kadang-kadang aku fikir.kalau dulu kite beramai-ramai bergelak sakan, berkongsi masalah sama-sama kita. Akan datang siapa yang yang ade masa untuk sama-sama dgn kita ye?...

Ntah la...pikirlah selagi terdaya...

(Ujung tahun nie kawan baek aku kawen. Aku kira aku paling gembira tapi mungkin juga  aku yang paling sedey?...)

Tiada ulasan: